PICs en draadloze verbindingen
  Home FAQ Contact Sign in
be.science.electronics only
 
Advanced search
POPULAR GROUPS

more...

be.science.electronics Profile…
 Up
PICs en draadloze verbindingen         


Author: Kristoff Bonne
Date: Sep 8, 2008 13:27

Aan allen die zijn of zullen zijn, gegroet,

Ik was vorige weekend in de bib van Oostende aan het rondwandelen en
vond daar in de afdeling "techniek" een boek over PIC controllers.

Gezien ik voor mijn thesis (ondertussen 15 jaar geleden) ik een 8751
single-chip processor gebruikt heb, wou ik wel eens zien hoe de techniek
in die tijd geevolueerd is.

In het boek staan een aantal leuke projectjes, maar ik ben eigenlijk
vooral geinteresseerd in sensoren, op voorwaarde dat die een draadloze
verbinding hebben. Overal draden e.d. is ook niet alles.

Dus, eventjes een paar vraagjes:

- Wat is op dit moment de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing om
(bv.) een draadloze sensor informatie te doen uitsturen?
433 MHz zendertjes? Iets via I2C gestuurd?

Of zijn er andere mogelijkheden?

- Ik vermoed dat -als men informatie van meerdere sensoren wil kunnen
inlezen op het PC- het goedkoopst is om de sensoren hun informatie te
laten uitsturen via 433 Mhz naar één centrale node, die dan de
informatie ter beschikking stelt via ethernet? (of wifi?)
Show full article (2.28Kb)
19 Comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: user
Date: Sep 8, 2008 14:13

winkeltjes geven soms een antwoord:

tik "PIC" in: http://www.electronique-diffusion.fr/ boeken ook nog..

hier ook:
http://www.selectronic.fr/

en dan is er nog de conrad.de .fr .be .nl

--
--
Shortwave transmissions in English, Francais, Nederlands, Deutsch,
Suid-Afrikaans, Chinese, Dansk, Urdu, Cantonese, Greek, Spanish,
Portuguese, ...
http://shortwave.homelinux.org Updated every month or so ....
Digital TV in Europe: http://dvbt.homelinux.org
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: user
Date: Sep 8, 2008 14:19

Omdat je met je pollen van windows zou blijven: ik zie een hoop soft op mijn
ubuntu oa:

Simulator for the Microchip PIC16C84 microcontroller
Nitpic is an X-based simulator for the Microchip PIC family of
microcontrollers. It currently supports only the PIC16C84.
This is beta software.

The S-Lang programming library, shared library subset kit
This is used to develop subsets of the S-Lang shared libraries for use
on custom installation floppies and in embedded systems. Unless you're
making one of those, you won't need this package.

command line utility to drive a PICSTART programmer
picp is a utility enabling the use of Microchip PICSTART
programmers or compatible programmers such as Warp-13 or JuPic,
where you would normally be required to use Windows
software. The PICSTART is a low-cost hardware PIC programmer for
developing custom microcontroller applications.
It is faster than MPLAB, it has a comprehensive command line interface,
and full source is provided under the GPL.
Homepage: http://home.pacbell.net/theposts/picmicro/
Show full article (1.58Kb)
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: jan olieslagers
Date: Sep 9, 2008 00:56

Kristoff Bonne schreef:
> Aan allen die zijn of zullen zijn, gegroet,

Heil!
> Ik was vorige weekend in de bib van Oostende aan het rondwandelen en
> vond daar in de afdeling "techniek" een boek over PIC controllers.
>
> Gezien ik voor mijn thesis (ondertussen 15 jaar geleden) ik een 8751
> single-chip processor gebruikt heb, wou ik wel eens zien hoe de techniek
> in die tijd geevolueerd is.

Kijk eens rond op www.elmicro.de
Zelf speel ik met veel plezier met hun 68HCS12-development kit,
is o.a. gebruikt in mijn zelfbouw-GPS-project (lachen, gieren, brullen!)

KA
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: Nico Coesel
Date: Sep 9, 2008 12:08

Kristoff Bonne wrote:
>Aan allen die zijn of zullen zijn, gegroet,
>
>
>Ik was vorige weekend in de bib van Oostende aan het rondwandelen en
>vond daar in de afdeling "techniek" een boek over PIC controllers.
>
>Gezien ik voor...
Show full article (1.04Kb)
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: jan olieslagers
Date: Sep 9, 2008 12:36

Nico Coesel schreef:

( ... )
> Ja, maar 1 advies: neem beslist geen PIC controller (tenzij het een
> PIC32 is)! Voor hetzelfde geld en moeite heb je een fatsoenlijke
> microcontroller met ARM cpu core die je fatsoenlijk in C kunt
> programmeren. De LPC2000 serie van NXP is erg goed bruikbaar.

Geef eens toe dat dat een hoogst persoonlijk standpunt is,
niet enkel gebaseerd op technische aspecten?
Ik weet er genoeg die C als hoogst onfatsoenlijk beschouwen,
en eerlijk gezegd op een 68HCS12 is assembler amper lastiger dan C,
zelfs zonder makro's. 't Is allemaal een kwestie van gewoonte
en van smaak en van stijl, maar verkoop aub uw gewoontes en smaak niet
als absolute waarheden!
>
>> - Wat is de beste oplossing om informatie in-te-lezen op een PC?
>> Ethernet? USB? Wifi?
>
> Serieel via USB. Dan kun je je apparaat nog vanuit de USB poort voeden
> ook. Of bluetooth. Dat kan tegenwoordig ook vrij ver komen.
Show full article (0.98Kb)
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: Wim van Bemmel
Date: Sep 9, 2008 12:37

On Tue, 09 Sep 2008 19:08:55 +0000, Nico Coesel wrote:
> Kristoff Bonne wrote:
>
>>Aan allen die zijn of zullen zijn, gegroet,
>>
>>
>>Ik was vorige weekend in de bib van Oostende aan het rondwandelen en
>>vond daar in de afdeling...
Show full article (2.15Kb)
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: B!
Date: Sep 9, 2008 13:03

On Tue, 09 Sep 2008 19:08:55 GMT, nico@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote:
>Ja, maar 1 advies: neem beslist geen PIC controller (tenzij het een
>PIC32 is)! Voor hetzelfde geld en moeite heb je een fatsoenlijke
>microcontroller met ARM cpu core die je fatsoenlijk in C kunt
>programmeren. De LPC2000 serie van NXP is erg goed bruikbaar.

Als Pascal-adept vind ik C verschrikkelijk. Ik zal er nooit aan wennen. Met
veel plezier programmeer ik mijn PIC-processors met JAL.

--
Change is inevitable, except from a vending machine
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: jjg
Date: Sep 9, 2008 13:07

B! wrote:
> On Tue, 09 Sep 2008 19:08:55 GMT, nico@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote:
>
>>Ja, maar 1 advies: neem beslist geen PIC controller (tenzij het een
>>PIC32 is)! Voor hetzelfde geld en moeite heb je een fatsoenlijke
>>microcontroller met ARM cpu core die je fatsoenlijk in C kunt
>>programmeren. De LPC2000 serie van NXP is erg goed bruikbaar.
>
> Als Pascal-adept vind ik C verschrikkelijk. Ik zal er nooit aan wennen.
> Met veel plezier programmeer ik mijn PIC-processors met JAL.

Och, je hebt conversieprogramma's tussen C en Pascal. En verder ben ik het
met je eens, maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer...
no comments
Re: PICs en draadloze verbindingen         


Author: Wim van Bemmel
Date: Sep 9, 2008 13:23

On Tue, 09 Sep 2008 22:07:46 +0200, jjg wrote:
> B! wrote:
>
>> On Tue, 09 Sep 2008 19:08:55 GMT, nico@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote:
>>
>>>Ja, maar 1 advies: neem beslist geen PIC controller (tenzij het een
>>>PIC32 is)! Voor hetzelfde geld en moeite heb je een fatsoenlijke
>>>microcontroller met ARM cpu core die je fatsoenlijk in C kunt
>>>programmeren. De LPC2000 serie van NXP is erg goed bruikbaar.
>>
>> Als Pascal-adept vind ik C verschrikkelijk. Ik zal er nooit aan wennen.
>> Met veel plezier programmeer ik mijn PIC-processors met JAL.
>
> Och, je hebt conversieprogramma's tussen C en Pascal. En verder ben ik
> het met je eens, maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer...

Assembler en C, daar doen we het mee...

--
Groet, salut, Wim.
no comments
1 2